För att dina drömkunder ska hitta dig så behöver de hitta till din webbplats.
Här kommer några tips på hur du kan sprida adressen till din webb för att locka potentiella kunder:
Google Business
Skaffa dig ett gratis konto på Google Business och fyll i alla uppgifter som de efterfrågar såsom länken till din webb, kontaktuppgifter, öppettider etc. När potentiella kunder söker på Google så är det lättare för dina kunder att hitta ditt företag. Tänk på att hålla dina uppgifter, öppettider etc. uppdaterade.
Sociala kanaler
Se till att webbadressen finns med på din sida/profil/konto på alla dina sociala kanaler. Sen kan du sprid gärna länkar till din webb i dina sociala kanaler. Har du en nyhet, kanske en ny kurs eller något aktuellt inom företaget. Lägg ett inlägg på din hemsida och sprid länken till din nyhet i sociala kanaler som Facebook, LinkedIn och Google Business.
Säljer du produkter så kan du dela länken till exempelvis nya produkter på din Facebook-sida för att locka kunder att besöka din webbutik. Tänk på att kunderna inte vill ha för många säljande inlägg i sociala medier utan tänk även på mervärde.
En bra tanke är 80/20-regeln: 80% mervärde och 20% sälj.
Annonser
Oavsett om du annonserar på Facebook, Instagram, Google Ads, webbtidningar eller någon annanstans på nätet, se till att annonsen skickar potentiella kunder till din webb, landningssida med erbjudanden, specifik produkt, kampanj etc. Annonserar du i lokaltidningar eller andra branschtidningar, se till att adressen till din webb är med i printannonsen så att kunder som är nyfikna på ditt utbud besöker din hemsida. I printannonser kan du även lägga in en QR-kod som leder läsaren direkt till din webb.